LOHAS Chic

En ny subkultur på frammarsch?

På senare tid har en ny undergrupp till LOHAS börjat träda fram. De utgör en fjärdedel av LOHAS i Sverige. Vi kallar dem för LOHAS Chic.

Det är individer som precis som LOHAS i övrigt, vill njuta av livet utan att det sker på någon annans bekostnad. Men de är yngre och mer konsumtionsbenägna. Det är en ny generation som vill leva livet fullt ut, ta för sig, vårda sin kropp och sitt utseende utan att skämmas. Samtidigt är miljö och hållbarhetsfrågor viktigt, för vissa en självklarhet.

De strävar efter rättvisa och jämställdhet på arbetsplatsen och anser att arbetet är en väsentlig del av livet, men inte allt. De gillar design, mode och att resa, men vill samtidigt ta ansvar. De handlar och reser mer etiskt och hållbart än genomsnittet och köper hellre ett kvalitetsplagg än ”nya toppar varje vecka”.  Denna grupp unga, främst kvinnor kommer vi att berätta mer om framöver. Nedan finner du utvalda iakttagelser från våra undersökningar.