LOHAS eller Cultural Creative?
Forskning kring LOHAS kommer ursprungligen ifrån kulturgruppen Cultural Creatives som beskrevs i boken “Cultural Creatives – How 50 million people are changing the world”, av Paul Ray och Sherry Ruth Anderson som kom ut år 2000.
LOHAS och Culural Creatives kännetecknas av att i högre grad än andra grupper säga sig stå för värderingar som:
- Ett ekologiskt hållbart samhälle bortom miljörörelser
- Ett globalt helhetsperspektiv
- Självförverkligande och altruism
- Social rättvisa och jämlikhet
LOHAS individer kännetecknas av att de:
- Tänker explorativt, utforskar och är nyfikna, optimistiska och aktiva
- Förkastar blockpolitik och politisk fundamentalism
- Är oroad över planetens problem inklusive exploateringen av människor i fattiga länder, överbefolkning, brist på fungerande ekologiskt hållbara system, skövling av regnskogar, global uppvärmning m.m.
- Misstror storföretagen och deras kortsiktighet, rovdrift på miljön och vinstmaximering
- Föredrar ordnad ekonomi, överspenderar sällan. Ointresserad av karriärhets, lyxkonsumtion och statusjakt.